Kick-start je dag met deze ochtendroutine

Lekker op snooze klikken s’morgens, zalig blijven liggen en dan zien dat je in tijdsnood geraakt. Snel douchen dan maar, ontbijt uit het vuistje of onderweg naar het werk. En voor we het weten nemen we dit gejaagd gevoel mee door de rest van onze dag. Niet echt een kick-start toch?!

Voor velen, is dit dagelijkse kost en het kost je heel wat energie en het vreet aan jouw productiviteit.

Maar hoe zou het zijn, mocht jouw ochtend al vlotter verlopen?
Dat je niet gejaagd de deur uit gaat, maar dat je vrolijk en zelfs gestructureerd aan je dag begint?

Zelf ben, of was ik geen ochtendmens. Op snooze drukken, nog een paar keer draaien in bed, en dan in een mega rush mij klaar  maken, om dan in mijn auto te ontbijten. Thee morsen op je broek terwijl je rijdt. Been there! Een stuk van je banaan die tussen je voeten valt. Lekker hoor die smurrie… Done that.

Welkom, je bent niet de enige! 😉

Maar, ik wou het anders.

En zoals het universum graag een handje helpt, kreeg ik een tijd geleden het boek van Hal Elrod “Miracle Morning” bij mijn voorgestelde boeken op mijn Kobo. Na wat lees- en opzoekwerk, wat uitproberen, heb ik een ochtendroutine gevonden die voor mij werkt. Niet alleen werk ik doelgerichter hierdoor, maar ik merk dat ik ook rustiger aan mij dag start en er meer van geniet.

Ik begeleid je even door het idee en deel met jou mijn tips om dit praktisch aan te pakken. Kick-start je dag met deze ochtendroutine!

#Miracle Morning

De dag van vandaag gaat het leven vaak aan ons voorbij. We klagen dat we te weinig tijd voor onszelf hebben, en we voelen dat we tijd te kort hebben. We voelen ons gejaagd. En dat is gewoon geen leuk gevoel, punt.

In zijn boek “The Miracle Morning” schrijft Hal over hoe we onszelf kunnen uitdagen om beter te worden en elke dag met zin, met goesting opstarten. En, dit door een verandering van je ochtendroutine. Door een uur eerder op te staan, maak je tijd vrij voor jezelf. Tijd die je in de namiddag waarschijnlijk niet zal hebt en die je s’avonds besteedt aan je partner, kids, het huishouden of zelfs je sofa.

#Life S.A.V.E.R.S

S.A.V.E.R.S. Dit is het acroniem dat Elrod gebruikt om de verschillende stappen van zijn ochtendroutine toe te lichten. De bedoeling is, dat je een uur eerder opstaat en deze verschillende oefeningen uit het acroniem doorloopt. De volgorde bepaal je zelf, eveneens de duur van elke oefening. Hieruit bestaan de verschillende oefeningen:

  1. Silence = een stilte of meditatie moment
  2. Affirmations = korte, motiverende tekst die je tegen jezelf zegt
  3. Visualisation = een manier om jouw gedachten te vertalen naar een beeld, bijvoorbeeld jouw toekomst/doel in gedachten zien, alsof je deze al bereikt hebt
  4. Exercise = lichte beweging, bijvoorbeeld yoga, ochtendwandeling, stretchoefeningen. Zolang je maar je bloed wat doet stromen door je lijf 🙂
  5. Reading = lezen, dit kan bijvoorbeeld een artikel zijn, of de krant maar het kan eveneens een hoofdstuk zijn uit je lievelingsboek.
  6. Scribing = schrijven. Schrijf 3 zaken op waarvoor je dankbaar bent en 3 dingen die je vandaag dient te doen.

Hoe ga je hiermee nu aan de slag?

1# Plan

Bekijk elke oefening op zich, en koppel er de activiteit aan die jij wil. Wil je bijvoorbeeld als beweging tai chi beoefenen, of een blokje om je huis wandelen. Kies wat jij wil!

Bekijk even waar je elke activiteit zal laten doorgaan en hoeveel tijd je hieraan wil besteden.

Hoe concreter, hoe gemakkelijker je het zal volhouden.

Zelf ben ik gestart met te kijken wanneer ik normaal gezien opsta, en daar heb ik dan een uur van afgetrokken. Wat haalbaar was en mij toch nog een uitgerust gevoel gaf. Wat voor mij nu 6:30 is. Ik besteed ongeveer 5 à 10 minuten aan elke oefening. Enkel het mediteren en het lezen is soms langer omdat ik dit heel graag doe, dit is dan ook een ME-time momentje hé 😉

2# Aankoppelen

Nieuwe routines zijn het gemakkelijkst vol te houden als je ze koppelt aan een bestaande routine.

Bijvoorbeeld, elke ochtend neem ik een douche en tover ik deze om tot mijn creatieve bubbel. Ik heb er mijn visualisatie moment aan gekoppeld waardoor dit vlotter gaat dan als ik dit zo uit het niets zou doen.

Bekijk even wat je al vast doet elke ochtend, waar je niet meer bij nadenkt en koppel daar je nieuwe oefening aan vast. Bijvoorbeeld tanden poetsen, je opmaken, afdrogen,…

3# Preparation is key

Heb je materiaal nodig zoals een notitieboekje, een mat voor je oefeningen op te doen, leg deze dan ook klaar op de plaats waar je deze oefening zal gaan uitoefenen. Zo verlies je geen tijd door te zoeken.

Voorbeeld. Bij mij ligt mijn notitieboekje naast de zetel, mijn yoga oefeningen hangen uit in de badkamer en de affirmaties kleven op de badkamerspiegel. Zo hoef ik niet alles bij elkaar te rapen voor ik start en kan ik volop genieten. Plus, het is een goede visuele reminder 🙂

4# You choose

Kies wat voor jou werkt. En doe het stap voor stap. Als je nog nooit gemediteerd hebt, zie dan dat je eerst de andere zaken onder de knie hebt en bouw deze dan stelselmatig in jouw routine.

In het begin is het even zoeken. De ene activiteit zal al wat langer duren dan de andere en ja op sommige dagen zal er iets tussenuit vallen omwille van omstandigheden.

Onthou dan het volgende: Het hoeft niet perfect te zijn & morgen is een nieuwe dag 😉

5# Gimme gimme

Om je te inspireren, deel ik mijn ochtendroutine met je. Sommige onderdelen wisselen onderling wel eens, maar in grote lijnen ziet zo mijn routine eruit s’ochtends:

6:30 Opstaan – Mijn uurwerk maakt me wakker (via trilling) volgens mijn slaappatroon. Soms is het vroeger als ik al in een lichte slaap ben. Extra tijd dan.

6:30 – 6:45 Douchen + Visualisatie. De beste ideeën krijg ik onder de douche. Ik vind dit heel ontspannend en het kost me dan ook geen moeite om een beeld voor ogen te krijgen van waar ik naartoe wil werken.

6:45 – 6:50 Affirmaties. Deze hangen als post-its op de badkamerspiegel. Terwijl ik mijn tanden poets, lees ik de verschillende positieve woorden en quotes die mij dat boostje geven om mijn dag te starten.

6:50 – 7:00 Tijd om wat te bewegen! Na het douchen en aangekleed te zijn (soms gewoon in mijn ondergoed), doe ik 2x de zonnegroet op mijn badmat in de badkamer.

Kick-start je dag
Source: Happy with Yoga

7:00 – 7:10 Hierna ga ik naar beneden en start ik met mijn meditatie. Ik plug mijn oortjes in en zet me in mijn favoriete zetel en leun achterover, terwijl ik luister naar een begeleide meditatie op InsightTimer. Geen tijd gehad voor affirmaties of visualisaties? Er zijn begeleide meditaties die specifiek daarop voorzien zijn, dat is dan 3 vliegen in één klap 🙂 Ja, laten we het gewoon makkelijk houden hé!

Deze meditatie doet het voor mij: Morning meditation door Jonathan Leehman.

Of doe even niets, neem wat tijd om gewoon te zijn in het moment. Weet je niet hoe? Lees  dan zeker het artikel over “Dolce far niente“.

7:10 – 7:15 Schrijven. Ik noteer voor mezelf 3 dingen waarvoor ik dankbaar ben. Bijvoorbeeld, dankbaar voor “een goede nacht”, “de rust in huis deze ochtend” “kort knuffelmomentje met onze kat Sebbie”.  Hierna schrijf ik 3 dingen op die ik vandaag wil doen om dichter bij mijn doel te komen of 3 dingen waarop ik me vandaag wil gaan focussen om mijn to-do lijst wat in te korten.

7:15 – 7:30 Lezen. Als boekenwurm heb ik overal in huis wel wat lectuur liggen, dat kan gaan van korte artikels tot bepaalde boeken waarmee ik gestart ben. Naast mijn zetel heb ik een stapel lectuur gelegd en afhankelijk van de tijd die me nog rest, lees ik. Soms is het maar 5 minuten, soms wat langer.

7:30 – 7:45 Tijd voor een goed ontbijt samen met het gezin en helemaal klaar om de dag te omarmen 🙂

Nu is het aan jou.

Enne, vergeet vooral niet te genieten, dit is jouw momentje.

Carpe Diem ochtendroutine

Geen spam – maar alleen het beste voor jou!

Geniet van tips & tricks voor een leven met meer energie en minder stress.

PS: Ik stuur niet te veel mails, maar als ik stuur, dan is het iets dat je zeker wil lezen en waar je iets aan hebt 😊

Geen spam – maar alleen het beste voor jou!

Geniet van tips & tricks voor een leven met meer energie en minder stress.

PS: Ik stuur niet te veel mails, maar als ik stuur, dan is het iets dat je zeker wil lezen en waar je iets aan hebt 😊

Even uw aandacht

Om onze website goed te laten werken, maken we gebruik van cookies. Ons Cookie beleid

E-book

Laat je gegevens achter
en ontvang GRATIS jouw E-book

  “6 stappen naar een leven met meer energie & minder stress”