Wat “Dolce far niente” jou kan leren

Dolce far niente, of beter gekend als de kunst van het zalig niets doen.

Met de koudere en donkere dagen in aantocht, kruipen we al sneller binnen. We gaan op zoek naar gezelligheid, momenten om samen te zijn. We gaan afremmen, het rustiger aan doen, net zoals de natuur die zich voorbereid op zijn winterslaap.

En toch, in de hectiek van alledag slagen we er niet altijd in om het wat rustiger aan te doen, laat staan zelfs helemaal niets te doen!

De Italianen hebben zich deze levenswijze wel toegekend, en staat beter gekend als:

DOLCE FAR NIENTE

Een prachtig woord toch?

Dolce, doet denken aan zoetigheid, een dessert, iets om van te genieten. Mmmmm….

Far niente, staat dan voor niets doen, even uit de rat-race van alledag stappen en met aandacht gewoon helemaal niets moeten doen. Er gewoon zijn. Eigenlijk is dit ook een vorm van mindfulness als je het zo bekijkt. In het moment zijn, in het NU leven.

Voor een Italiaan is dit dan bijvoorbeeld iets lekker eten, een dutje doen gewoon omdat ze het willen, een koffie gaan drinken in de bar om de hoek, een wandeling maken tussendoor. Alleen, maar het kan evengoed in goed gezelschap zijn. Ze nemen bewust de tijd om af te remmen en te genieten.

Waarom slagen wij er niet in om dit dagelijks of vaker te doen?

Ik geef je een kort voorbeeld om het wat herkenbaarder te maken:

Je hebt een hele dag hard gewerkt en je komt thuis en vliegt direct in jouw tweede job, het huishouden, je kids, je activiteiten zoals bijvoorbeeld hulp bij de ouderraad, club, nieuwe studie,….

En pas als alles gedaan is voor die avond, dan ploffen we onszelf voor de buis. Eindelijk rust verdient!

Herkenbaar?

het zalige niets doen

  • In onze maatschappij zien we “niets doen” al snel als lui zijn, iets zinloos, totale verspilling van tijd of zien we het zelf als iets contraproductief!
  • We hebben het idee dat we vrije tijd of rust dienen te verdienen. Als ik hard genoeg heb gewerkt, als dit af is, dan pas kan ik even rusten of pauze nemen.
  • We leven vanuit het idee dat we dingen “moeten” doen, gunnen onszelf niet snel de ruimte om iets te “mogen”.

En waarom niet even “niets doen”?

Wanneer heb jij voor het laatste eens helemaal “niets gedaan”?

Gewoon in je pyjama je in een zetel genesteld en dan naar buiten kijken? Samen met je gezin praten over nutteloze dingen? Echt genieten van jouw tas koffie zonder te scrollen op je telefoon of op je pc te tokkelen?

Wat kan meer gaan “niets doen” voor jou betekenen?

  • Je creëert meer rustmomenten tijdens je dag om te recupereren, zodat je aan het einde van je dag niet helemaal bent uitgeput.
  • Door eens “niets te doen” creëer je tevens ruimte in je hoofd voor meer creativiteit, je ziet oplossingen die je daarvoor niet zag.
  • Je ervaart minder druk, omdat je het idee van “moeten” loslaat.
  • Door in het moment te zijn, even stil te staan, kijk je waar je nu staat, welke weg je wil inslaan.
  • Je hoofd kan eens rusten, en daar heeft het nood aan, zeker door de vele impulsen en het constant “in touch” te willen zijn met elkaar. Anders raakt deze ook maar oververhit.

SOMETIMES WHAT YOU’RE MOST AFRAID OF DOING,
IS THE VERY THING THAT WILL SET YOU FREE

Hoe doe je dit nu, meer niksen?

#1 Start ’s ochtends

De wekker gaat en hup vliegen al in onze dag modus. GSM aan, nieuws checken, even op social media en kijken wat er allemaal gebeurd is, ondertussen maken we ons klaar, vlug vlug eten, hup de auto in en naar het nieuws op de radio luisteren, mails checken, al bellen om het één en ander te regelen,…

Niets doen, mijn oog pieroog!

Wat is wel een manier:

  • Check je mails, je gsm niet in het eerste uur nadat je bent opgestaan. Zo gun je jouw hoofd nog wat rust voor de hectiek van de dag jou inpalmt.
  • Zet bv. Wifi/4G s ’avonds vanaf een bepaald uur uit en zet deze pas s ’morgens terug op als je op je werk aan komt.
  • Idem met televisie, social media, het nieuws,… wacht hiermee na jouw moment van wakker worden, klaar maken, ontbijten.
  • ’s Morgens is het vaak nog stil, er is minder bedrijvigheid dan pakweg de middag of avond, waardoor je jou makkelijker kan afzonderen en dus niet afgeleid raakt van alle technologische impulsen die jou omringen.

#2 Focus jou op wat je aan het doen bent

Als je er toch voor kiest om “niets te doen”, wees dan in het moment. Focus je op wat je aan het doen bent.

Als je eet, focus je dan op wat je eet. Hoe smaakt het? Wat ruik je? Welke structuur heeft dat wat je in je mond stopt?

Als je luistert, focus dan op de persoon naar wie je luistert. Wat zegt die persoon? Hoe zegt die het? Wat is de grotere boodschap van dit gesprek? Wees met je volle aandacht bij het gesprek.

Niet alleen zal je meer onthouden uit dit gesprek maar het zal tevens meer waarde hebben voor jouw gesprekspartner. Die zal zich meer begrepen voelen, gehoord voelen. Wat dan ook nog eens bevorderlijk is voor jouw relaties.

Als je gewoon in je zetel wil rusten, rust dan. Komen de gedachten op dat je nog iets moet doen, bekijk ze dan vanop een afstand, het is oké dat deze er zijn. Kijk ernaar en focus je dan terug op jouw rustmoment.

#3 Kleine stapjes

Pak het niet te groots aan. Ga af op jouw gevoel en introduceer het met kleine stapjes.

Bijvoorbeeld:

Ben je gewend van de hele tijd op je gsm te kijken wanneer je de trein neemt?

Wel, laat deze even voor wat het is. Kijk om je heen, kijk naar buiten, luister naar de gesprekken rondom jou of ga gewoon eens een gesprek aan met iemand die je niet kent. Luister naar de cadans van de trein. Doe zelf een dutje als je dat wil.

#4 Ga af op jouw gevoel

Zin om ineens een koffie te gaan drinken met een vriendin op jouw vrije dag, even op dat bankje gaan zitten dat je tegen komt tijdens het boodschappen doen, langer blijven praten met die mama van het dorp,…

Gewoon DOEN! Volg je gevoel. Je bent NU hier, je kan er dan evengoed er een mooi moment van maken.

Overdenk niet alles, ga niet in op die gedachte “Ja, maar eerst ga ik de was nog insteken, daarna het huis opruimen, en oh ja nog ….”

Gewoon DOEN!

#5 Zoek rust te midden van de chaos

Drukke dag achter de rug, je lichaam trekt aan jou, je voelt dat je rust nodig hebt. Neem deze tijd dan ook gewoon.

Zet je een kwartier neer met een boek, zet je desnoods met je kinderen aan tafel en neem de tijd om wat fruit te eten, wat water te drinken of iets anders. Praat even met hen over hun dag, ook zij hebben nood aan rust. Zet wat muziek op, doe eens zot, dans, lach.

Drukke dag op het werk? Wil je deze heelhuids doorkomen?

Neem tussenin dan pauze, ga naar buiten of mediteer voor 5 à 10 minuten aan je bureau.

Doe gewoon je ogen dicht, en focus je alleen op je ademhaling. Wil je het wat meer kracht bijzetten, zeg dan binnensmonds IN bij het inademen en UIT bij het uitademen. Forceer het niet, laat het gewoon op je afkomen.

Ervaar je dat dit moeilijk gaat? Wees niet te streng voor jezelf het is oké.

Kies iets waar jij van geniet, iets dat voor jou haalbaar is. Vergeet even het “moeten” en vervang het door “mogen”.

“Rest is not idleness, and to lie sometimes
on the grass under trees on a summer’s day,
Listening to the murmur of the water,
or watching the clouds float across the sky,
Is by no means a waste of time.”
– John Lubbock –

Geen spam – maar alleen het beste voor jou!

Geniet van tips & tricks voor een leven met meer energie en minder stress.

PS: Ik stuur niet te veel mails, maar als ik stuur, dan is het iets dat je zeker wil lezen en waar je iets aan hebt 😊

Geen spam – maar alleen het beste voor jou!

Geniet van tips & tricks voor een leven met meer energie en minder stress.

PS: Ik stuur niet te veel mails, maar als ik stuur, dan is het iets dat je zeker wil lezen en waar je iets aan hebt 😊

Even uw aandacht

Om onze website goed te laten werken, maken we gebruik van cookies. Ons Cookie beleid

E-book

Laat je gegevens achter
en ontvang GRATIS jouw E-book

  “6 stappen naar een leven met meer energie & minder stress”