Jouw persoonlijke groei bevorderen met deze tips

Jouw persoonlijke groei bevorderen terwijl je fysiek geïsoleerd bent? Hoe start je daar nu mee?

Deze hele COVID-19 heeft ons leven radicaal veranderd.  Te bedenken dat we een paar maand geleden geen idee hadden dat onze ‘wereld’ zich grotendeels thuis zou afspelen! Dat onze kinderen digitaal les zouden krijgen, dat van thuis werken de nieuwe norm zou worden en dat onze tuinen of terrassen er nog nooit zo mooi zouden uit gezien hebben!

Deze periode is een krachtige herinnering aan hoe belangrijk vrijheid is – en hoezeer we behoefte hebben aan menselijke verbondenheid (knuffelen enzo 😉)!

Maar, je ben niet alleen. Want iedereen wordt hierdoor geimpacteerd! Van jouw buurman, je ouders, je baas, je vrienden tot zelfs totaal onbekenden aan de ander kant van de wereld. Allemaal maken ze op de één of andere manier deze crisis door.

Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedoms – to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way.
– Viktor E. Frankl –

Dit is dé uitdaging voor elk van ons! Als we dan toch thuis zitten, dan kunnen we er even goed maar het beste van maken. Daarom deze maand 5 dingen die je kan doen om jouw persoonlijke groei te bevorderen terwijl je fysiek geïsoleerd bent.

#1 Leren maar!

Er zijn zoveel mogelijkheden om online nieuwe vaardigheiden te ontwikkelen en jouw persoonlijke groei te bevorderen.

Zoek op Google naar ‘online leren gratis’ en je komt een hele hoop tegen om jou in te gaan verdiepen. Of kies voor betalende online cursussen. The sky is the limit 😊

Een paar gekende platformen zijn bijvoorbeeld Learnit, Udemy of  Coursera.

Om geen stress te krijgen in het over aanbod volg dan volgende stappen:

  • Kies een vaardigheid die je altijd al wilde leren en zoek die dan op.
  • Lees de beschrijvingen van de cursus goed door. Check de reviews en kijk of er eventuele geld-terug-garantie is. Altijd handig mocht je niet tevreden zijn.
  • Schrijf je in en leef je uit!

Er zit zeker iets voor jou tussen! Wees desnoods old school, pak een goed boek en verdiep je daar in.

Design the life of your dreams

#2 Design the life of your dreams

In plaats van eindeloos naar het nieuws te kijken, door social media te scrollen of te binge watchen (ok ik snap het kan soms leuk en entertainend zijn), kan je ervoor kiezen om je te richten op het grotere geheel in dit verhaal, namelijk jouw toekomst! (Lees hiervoor ook #2 in de blog van vorige maand)

  • Wat wil je voor de rest van jouw leven?
  • Wat zou je jammer vinden op het einde van je leven dat je NIET gedaan hebt?
  • Waar zie je jezelf over 5 jaar, over 10 jaar?

Een duidelijke visie op jouw toekomstige leven, is een krachtige motivator. Een duidelijke visie helpt je om naar je doelen toe te werken, actie te ondernemen en veranderingen door te voeren.

Als dit allemaal achter de rug is en we weer “DRUK DRUK DRUK” bezig zijn, dan is een visie misschien net wat je nodig hebt om gefocust te blijven!

Hier heb je alvast een paar vragen om over na te denken of om in je dagboek dieper op in te gaan:

  • Wat wil je of waar verlang je naar in je leven?
  • Hoe wil je jou voelen?
  • Waar droom je van in dit leven?
  • Stel je voor dat je 90 jaar oud bent en terugkijkt op je leven. Wat heb je gedaan/ondernomen dat je trots en gelukkig maakte?

TIP: Beperk jezelf en je ideeën niet omdat je denkt dat het niet mogelijk zou zijn. Geloof er steevast in dat het mogelijk is. En mocht je niet op dat specifieke iets uitkomen, dan zal er zeker iets zijn dat in de buurt ervan komt of iets dat zelf veel beter is!

🦋 Wil je begeleiding, hulp bij het creëren van jouw levensvisie?

🦋 Wil je een beeld krijgen van wat jou tegen houdt om jouw doel te bereiken?

Ja! Dan bied ik jou nu een GRATIS online opstartsessie aan via videochat.

Stuur een mailtje naar julie@happymindguide.be en dan zetten we samen iets op of contacteer me via deze weg.

Declutter your life

#3 De-Clutter

Ik wed dat je een aantal organisatorische dingen op je to-do lijstje hebt staan (zoals de winterkleren van je kinderen uit de kasten halen, tot het sorteren van hun niet gebruikte speelgoed, het klasseren van jouw administratie, je huis herschilderen, je garage opruimen of je kasten herorganiseren). Zo een lijstje van “oh dat doe ik wel eens als ik tijd heb – maar dat stevig op je systeem werkt omdat het nog niet gedaan werd”. Yep! Dat lijstje bedoelde ik 😉

Gebruik deze isolatieperiode om je to do’s af te strepen!

Door ons te organiseren en te ontdoen van al dat materiaal, door orde te scheppen in onze chaos, houden we controle over ons leven en daardoor voelen we ons minder hulpeloos.

Plus, hoe geweldig zou het niet zijn mocht je dit nu eindelijk gedaan hebben. Zie je jezelf al bezig dat to do’tje van je lijst afstrepen. Zalig gevoel toch hé!

Inspiratie nodig ? Dan kan je nog steeds naar de serie van Marie Kondo kijken op Netflix!

En anders heb je hier 3 stappen om door je spullen te gaan:

  • HOUDEN! Beslis dan zeker waar je het vanaf nu zal “plaatsen”.
  • Wil je het NIET HOUDEN, maak dan twee stapels:
    • Dingen om te DUMPEN
    • Dingen om te DONEREN (Denk dan ook aan wie je het wil geven bv. Buren, zus, vriendin, …)
  • Klaar? Stop elke stapel in zakken of in dozen, en als deze crisis voorbij is kun je je ontdoen van wat je niet meer nodig hebt. Of misschien heb je al een geluk en is het containerpark in jouw buurt al terug open.

TIP: Je hoeft dit niet ‘in één keer te doen’. Plan hier bijvoorbeeld een uurtje per dag voor in. Je zal verbaasd zijn hoeveel je gedaan krijgt op één uur, laat staan na een paar uur!

TIP: Ruim op schuif per schuif, kast per kast. Smijt niet ineens alles open. En als je daarmee klaar bent, start met de volgende. Zo heb je afgebakende taken, en voel je jou niet overweldigt door de hoeveelheid spullen die ineens overal in je huis liggen.

#4 Let it grow, let it grow, let it grow 🌷

Er gaat niets boven het kweken of het doen groeien van iets. Of het nu gaat over bloemen, fruit of groenten, zolang het jou maar een goed gevoel geeft!

Woon je in een appartement, geen tuin? Geen probleem, zelf op de kleinste oppervlaktes kan je in potten verse kruiden kweken. Dit kan op de vensterbank of op je balkon!

Wat kan je zoal doen ?

  • Haal wat zaadjes in huis, wat grond en een pot en experimenteren maar! Stop eventueel een avocado pit in wat water en wacht dat deze terug groeit.
  • Leuk is om samen met je kinderen te tuinieren. Geef ze een vierkante meter in je moestuin en laat ze zelf planten wat ze willen. Ons familie- COVID project is het ombouwen van onze oude visvijver tot een mega moestuin. Elk één heeft zijn eigen taak in dit project, en samen hebben we er iets moois van gemaakt.
  • Misschien vind je bij het opruimen spullen die je op een creatieve manier in je moestuin kan verwerken. Oud servies om plantjes in te kweken, een decoratief stuk dat je een plaats wou geven maar dat nergens paste en dat je nu tussen je planten kan steken voor wat extra kleur.

Maak het leuk, doe gewoon iets, en maak je niet druk dat het niet direct werkt of er perfect uitziet.

Let it be!

En als je even niets actiefs wil doen  …

#5 Be in the moment

Besef dat je op dit moment ok bent, je bent veilig. Bekijk dag per dag. Neem een pauze om je gedachten te verzetten of plan een kort ademhalingsmomentje in mocht het nodig zijn.

Wees aanwezig in het moment, in het nu. Denk niet direct vooruit of denk niet aan het verleden, maar oefen om hier en nu met je aandacht aanwezig te zijn.

Het vergt wat oefening in het begin, maar zoals veel zaken, oefening baart kunst.

Dus als je merkt dat je je zorgen maakt, dat je wat zenuwachtig loopt, dat je afleiding zoekt via je GSM over de nieuwste update in het journaal, zeg dan het volgende tegen jezelf:

Het is oké. Op dit moment ben ik veilig.
Op dit moment ben ik in orde.

Je kan dit eveneens toepassen of jouw familie of kinderen “Zij zijn ok. Op dit moment zijn ze veilig.” 🤗

Op vrijdag deel ik tips om te ontspannen op Facebook & Instagram.

Recent heb ik een korte video gemaakt met een techniek van 1 minuut uit de Mindfulness die je kan gebruiken als het allemaal wat teveel wordt. Bekijk deze hier: Destress friday – 1minute break for when it’s all too much

What’s next?

Zelfs bij ons thuis moesten we wat schakelen, onze balans vinden met deze nieuwe routine, ieder zijn plekje vinden in huis…  Maar als ik op deze periode terug kijk, dan ben ik het meest dankbaar voor volgende zaken:

🙏 Dat ik elke dag kan lunchen met mijn man en mijn zoon. Voorheen hadden we dit niet, omdat de ene op school zat, de andere op de baan en ik in de praktijk. Dus extra genieten nu van deze momenten!

🙏 Dat we samen ons moestuinproject hebben. Samen wroeten in de grond, creëren, samen zijn. Iets van ons.

Voila, we komen aan het einde van onze tijd samen.

👉 Welke van bovenstaande ideeën bleven bij jou hangen?

👉 Waarvoor ben je nu zoal dankbaar ongeacht de huidige situatie?

Ik geloof er sterk in dat je de vaardigheden en de kracht hebt om deze situatie aan te pakken! Kies ervoor om het beste te maken van een moeilijke situatie en wat er ook gebeurt, je zal een manier vinden om erdoor te komen.

Ook aan deze bizarre periode komt een einde. En als dat gebeurt, zul je trots zijn dat je de moeite hebt genomen om iets te leren, of het nu over jezelf gaat of over het leren van een nieuwe vaardigheid, attitude en zoveel meer.

Geen spam – maar alleen het beste voor jou!

Geniet van tips & tricks voor een leven met meer energie en minder stress.

PS: Ik stuur niet te veel mails, maar als ik stuur, dan is het iets dat je zeker wil lezen en waar je iets aan hebt 😊

Geen spam – maar alleen het beste voor jou!

Geniet van tips & tricks voor een leven met meer energie en minder stress.

PS: Ik stuur niet te veel mails, maar als ik stuur, dan is het iets dat je zeker wil lezen en waar je iets aan hebt 😊

Even uw aandacht

Om onze website goed te laten werken, maken we gebruik van cookies. Ons Cookie beleid

E-book

Laat je gegevens achter
en ontvang GRATIS jouw E-book

  “6 stappen naar een leven met meer energie & minder stress”