5 manieren voor meer Me-time

Er zijn te weinig uren in een dag? Ik heb altijd tijd tekort! Ik kom nooit toe aan tijd voor mezelf. Het zijn veel voorkomende gedachten en zeker als je een gezin hebt.

Dus, deze maand een aantal handige tips over “5 manieren voor meer me-time”.

Klinkt goed hé! Al aan het wegdromen wat je met die extra tijd zal gaan doen? 😉

Hoe je meer ruimte om gewoon te zijn zal hebben…. Zalige gedachte toch?!

Maar het hoeft niet enkel bij gedachten te blijven, het kan ook effectief.

Let’s go, shall we…

5 manieren voor meer me-time

Waar komt dit idee nu van « tijd te kort » vandaan?

Uit onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen vrije tijd anders ervaren. En toch telt een dag 24 uur, zowel voor mannen als vrouwen. Dus, hoe komt het dat we het gevoel hebben dat die uren voorbij vliegen, dat we tijd te kort hebben?

Een verklaring kan al gevonden worden bij het traditionele rolpatroon. Zo blijkt dat meer dan de helft van de vrouwen (52%) op een vrije dag meer dan 3 uur aan huishoudelijke taken besteedt. Terwijl dit bij mannen maar 1 op de 5 is.

Emancipatie heeft ervoor gezorgd dat we als vrouw onze plaats verkregen hebben binnen de arbeidsmarkt. Maar men vergeet vaak dat uit huis werken ‘on top’ gekomen is van de taken die men al had zoals het huishouden en het opvoeden van de kinderen. Uit een onderzoek van de Ifop in 2019 bleek zelf dat 75% van de vrouwen nog steeds meer in het huishouden doet dan mannen.

En mits alle verandering start met bewustzijn, is een quiz altijd super om meer inzicht te verkrijgen in jezelf.

Doen zeker eens de huishoudtest en, waarom ook niet samen met je partner?

En bekijk dan samen hoe het anders kan.

Test gedaan? Goed, nu kan je gaan kijken waar je meer tijd kan gaan besparen.

5 manieren voor meer me-time

# Let’s automate

Automatisatie, batchen, mechanisatie… allemaal toffe woorden die men meer hoort binnen een bedrijfsomgeving. En eigenlijk is dit iets dat we ook thuis meer kunnen gaan inzetten maar dan in ons huishouden.

Vergelijk eens de 2 volgende situaties :

1/ Situatie 1

Elke avond na je werk bel je naar je partner en bedenken jullie onderweg naar huis wat de pot zal schaffen. Of je bedenkt het in de supermarkt zelf. Je doorloopt de wandelgangen van je supermarkt en legt ad random wat ingrediënten of een klaar gemaakte maaltijd in je kar. Hierna ga je naar huis en je warmt je eten op of zoekt naarstig op het internet welke maaltijd je in elkaar kan gaan flansen met wat je gekocht hebt. De volgende dag herhaal je hetzelfde ritueel.

2/Situatie 2

Op zondagnamiddag zitten jullie met het gezin samen en overlopen jullie de komende week. Wie doet wat? Wie komt thuis eten en wanneer? Samen wordt er bepaald wat er op het menu komt te staan voor de komende week. Alle ingrediënten komen op de digitale boodschappenlijst te staan, zodat op maandagavond één van beide partners de boodschappen kan gaan doen. De andere partner start al met koken in tussentijd (want die boodschappen werden de week ervoor al gedaan).

=> In welke situatie zal er meer tijd over zijn? Welke is efficiënter?

Correct, gezin uit situatie nummer 2.

Door dingen samen te nemen, en er in een blok jouw tijd aan te besteden, verlies je minder tijd. En dus creëer je meer tijd voor jezelf.

Wist je dat het effect van een onderbreking (al is het zelfs 3 seconden) gemiddeld nog 25 minuten in je brein doorsijpelt en dit voordat je weer op het focus-niveau bent van vóór de onderbreking!

Dus batchen & automatiseren maar 😊

Een paar ideeën om je al op weg te helpen:

  • Maak 1 keer week een menu & boodschappenlijst op
  • Doe in 1 keer week jouw boodschappen
  • Deel een digitale boodschappenlijst met jouw partner, die zichzelf update als je er iets aan toevoegt (heel handig als je nog aan iets denkt en je hubby zit al in de supermarkt)
  • Betaal vast terugkerende facturen via een doorlopende betalingsopdracht
  • Doe je boekhouding 1xmaand (andere betalingen, klasseren facturen, checken van inkomende betalingen, …)
  • Dek je de tafel voor het avond eten, waarom ook niet al die van s’ochtends klaar zetten?
  • Maak soepen, spaghettisaus en andere makkelijk invriesbare maaltijden in grote massa klaar en vries de rest in.
  • Doe de was 1 keer week op zaterdag en plooi dan de hele reeks op zondag, ipv elke dag een machine op te starten en tussenin te plooien en op te bergen
  • Vaak op en af naar boven om op te ruimen ? Leg alles in één mand, bijvoorbeeld een wasmand aan de trap, en loop dan 1xkeer naar boven.
  • Bekijk en behandel je mails maar een paar keer per dag ipv op elke ping af te gaan. Zet notificaties en andere stoorelementen af (Gsm, mailalerts,…) als je jou op iets wil concentreren.

# Delegate

Misschien zijn er dingen die je niet graag doet of waar jij heel wat tijd aan verliest, zoals het lappen van de ramen, kuisen van jouw huis, strijken, en noem maar op. Neem hiervoor iemand in de arm, dit kan gaan van een poetshulp, een ramenwasser die 4x per jaar komt, tot een strijkdienst. Wees niet bang om te delegeren en denk aan het volgende “Hoeveel geld zou je willen uitgeven aan iemand anders als je weet dat je daarvoor meer tijd voor jezelf vrij krijgt (en je jou hierdoor beter in je vel zou voelen en dus ook gelukkiger in het leven zou staan)?

# Pick a day

Wat tijd voor jezelf? Al is het een uurtje?

Spreek met je partner af wie wanneer wat extra me-time voor zichzelf krijgt. Kan gaan van een paar uur voor jezelf tot een avond weg in de week. Laat je kids weten dat ze op dat moment dan naar papa gaan en dat je onder geen beding mag gestoord worden.

# Ask for help

Vraag hulp, aan je ouders, aan een vriendin, een andere mama, … Ok, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar onthoud dit, het is geen schande om hulp te vragen. Wie weet kan jij eens iets doen voor een ander wat voor jou geen extra energie vraagt.

Die hulp kan je extra tijd geven waardoor je jou beter in je vel voelt en dus ook aangenamer in de omgang bent. Win win zou ik zo zeggen.

 # So what?

Leer ‘nou, en?’ zeggen. Ja, die verbouwing loopt enorm uit de hand. Ja, je dochter heeft een enorme rotzooi gemaakt van haar net opgeruimde kamer. En ja, je huis is niet perfect opgeruimd.

Nou, en? Haal je schouders op en ga door, kijk wat jij nodig hebt en laat de rest even liggen.

Je hoeft niet mee te gaan in elke rollercoaster die zich bij jou aanbiedt, je hebt hierin zelf een keuze en niemand anders zal die voor jou maken.

Voila, en nu kan je hiermee zelf aan de slag 😊

Ik ben benieuwd welke tips jij nog hebt, deel ze gerust met mij op socials zoals Facebook en Instagram zodat ook andere mensen hiervan gebruik kunnen maken.

Heb je hier toch nog moeite mee?

Dan is coaching een manier om jou te helpen bij het omzetten van jouw gedachten die jou ter plaatse houden of tegen houden om het leven te leiden dat jij wil.

Interesse? Wil je meer weten? Meld je dan hier aan voor een gratis kennismakingsgesprek.

Veel plezier met de extra ruimte voor jezelf, en vergeet niet van gewoon ook te « zijn ».

Xox

Julie

Je gids in stressvolle tijden

Geen spam – maar alleen het beste voor jou!

Geniet van tips & tricks voor een leven met meer energie en minder stress.

PS: Ik stuur niet te veel mails, maar als ik stuur, dan is het iets dat je zeker wil lezen en waar je iets aan hebt 😊

Even uw aandacht

Om onze website goed te laten werken, maken we gebruik van cookies. Ons Cookie beleid

E-book

Laat je gegevens achter
en ontvang GRATIS jouw E-book

  “6 stappen naar een leven met meer energie & minder stress”